Mert ​szeretlek címmel jelent meg Guillaume Musso sokadik regénye a Park Könyvkiadó életműsorozatában, és azt hiszem, hogy nálam eddig ez ütötte a legnagyobbat a végén. Pedig majdnem az összes könyvét olvastam…

Amikor a fájdalom már elviselhetetlen, és nem bírsz többé visszaütni, fordulj befelé, és várd meg, míg elül a vihar! Előbb-utóbb az ellenfél belefárad az ütésekbe. És akkor felcsillan a remény a szabadulásra.

Mert ​szeretlek

Mark Hathaway sikeres New York-i pszichológus – vagy legalábbis volt –, amíg el nem rabolták az ötéves kislányát, Laylát. A férfi nem tud, és nem is akar mit kezdeni a fájdalommal, így feladja az addigi életét, hogy valamiképpen vezekeljen a történtekrért, noha a kislány eltűnése nem az ő hibája volt. Az ominózus eset után öt évvel Layla rejtélyes módon előkerül, és Mark Los Angelesbe siet, hogy hazahozza onnan a lányát. A repülőúton a szakmai tudását latba vetve pedig azt igyekszik kideríteni, hogy a kislány valójában milyen állapotban van.

Bevallom, Musso regényeinél már ha akarnék sem tudnék szálakat összekötögetni, mert egészen egyszerűen felesleges. Logikát is felesleges keresni, hiszen a regényeinek nem ez a lényege, valamint fikcióról van szó, így valamennyi talajtól való elrugaszkodás belefér. Szóval nem is különösebben gondolkodtam azon, hogy mennyire furcsa, hogy Mark seperc alatt összekapja magát, a kislány pedig öt év eltűnés után tökéletesen jól van. Ugyanis a Mert ​szeretlek fő attrakciója a repülőút, a K.O. ütés pedig a repülőút végén érkezik Musso-tól.

A Mert ​szeretlek nagyszerűsége szerintem pont abban áll, hogy egy olyan iszonyú intenzív traumát, mint egy gyermek eltűnése – amit gyakorlatilag nem lehet ép ésszel felfogni –, a szerző nem is akar ép ésszel felfogható dolgokkal megmagyarázni. Szerintem azért is lepődtem meg annyira a csattanón, mert egy sokkal racionálisabb, földhözragadtabb végkifejletre számítottam.

Guillaume Musso regényeiről egyébként nem kifejezetten hálás feladat könyvajánlót írni, mert gyakorlatilag minden fejezetben tovább és tovább árnyalja a történetet, ami viszont már erősen spoileres, így tehát elvenné a gyanútlan olvasó élményét. Így tehát legyen annyi elég, hogy a Mert szeretlek olvasmányos, meghökkentő, és nem hétköznapi – ez viszont talán sokkal jobban is fokozza azt a bizonyos történet végi katarzist mind a karakterekben, mind az olvasóban.

Gyakran úgy érzi, hogy valami furcsa végzet üldözi, mintha a múltja és a jövője is meg volna írva a sors nagy könyvében…

Kiknek ajánlom?

Mindenkinek, aki kedveli az olyan regényeket, ahol olvasás közben egyre csak árnyalódik a kép, és lehetetlen megtippelni az írói turpisságot. Mindezek mellett Musso-rajongóknak kötelező, szerintem az egyik legjobb regénye.

Az élet néha olyan helyzet elé állít bennünket, amelyből csak úgy szabadulhatunk, ha lemondunk az értékekről, amelyeket fontosnak tartunk – mormolja maga elé.

Még több könyves kontentért csekkold a többi közösségi média felületem is!


Guillaume Musso: Mert ​szeretlek

Ahol szeretet van, ott sosincs sötétség.


Három ember, akinek sosem kellett volna találkoznia, egy járatra kap jegyet. És a sors furcsa tréfát űz velük.
Az ötéves Layla eltűnik egy Los Angeles-i bevásárlóközpontból. Megrendült szülei a történtek után különválnak.


Öt évvel később a kislány előbukkan, méghozzá pontosan ugyanazon a helyen, ahol nyoma veszett. Életben van, de megmagyarázhatatlan némaságba burkolózik. A viszontlátás örömét egyre több megválaszolandó kérdés követi. Hol volt mindvégig Layla? Kivel? És főleg: miért tért vissza?


„Hiszem, hogy a sebektől erősebbek leszünk. Nem kell hozzá varázslat, csak sok idő. Van, hogy nem gyógyulunk meg teljesen. A fájdalom sosem múlik el nyomtalanul. Ott marad a szívünk mélyén, de visszatérhetünk az életbe, folytathatjuk az utunkat.”


Az 1974-ben Antibes-ban született szerző diákévei alatt kezdett írni. A közönség először 2004-ben, az És azután… megjelenésekor találkozhatott vele. Majd egymást érték a regények. Mára ő a legnagyobb példányszámban eladott kortárs francia író, aki tizenhárom éve megszakítás nélkül vezeti a francia sikerlistát, és népszerűsége a világ minden táján töretlen. 2021-ben elnyerte a thriller és noir műfajában teljes életműért járó Raymond Chandler-díjat.