Site icon Tekla blogol: életmód- és könyves blog

Johan Stenebo: Mr IKEA

Johan Stenebo: Mr IKEA

Mr IKEA címmel jelent meg Johan Stenebo kötete, melyben az IKEA, és annak alapítója, Ingvar Kamprad mocskos titkait tárja fel. Na jó, ez kicsit drámai megfogalmazás, de tulajdonképpen mégis erről szól a könyv. Mert ki ne szeretné az IKEA-t, a kék-sárga dizájnt, az olcsó bútorokat, apró csecsebecséket, a svéd húsgolyót? Minden olyan szupernek tűnik vásárlóként, aztán a könyv elolvasása után már nem csak sejtjük, hanem tudjuk is, hogy az orrunknál fogva vezetnek, ráadásul Stenebo szerint a saját munkavállalóikkal sem igazán bánnak úgy, ahogy kellene.

Mr IKEA

Érdekes, és számomra helyenként már-már sokkoló történet volt a Mr IKEA, melynek a végén azért nevettem egy jót. A könyvben gyakorlatilag végig arról van szó, hogy Kamprad egy zsarnok zseni, maga az IKEA egy etikátlan óriás, majd a szerző az utószóban leírja, hogy egyébként szeretett a cégnél dolgozni, és Kamprad a legizgalmasabb és legfantasztikusabb ember. Tipikus svéd megközelítés, amikor elnézést kérnek, majd elküldenek édesanyádba, csak Stenebo fordítva tette.

A kötet pedig közel 300 oldalon tényleg azt taglalja, hogy hogyan épül fel az IKEA, és annak atyja, Ingvar Kamprad mennyire ellentmondásos ember. Elsősorban remek marketingérzékkel rendelkezett (2018-ban hunyt el), ugyanis szinte tökéletesnek mondható énmárkát épített maga köré. Ennek pedig az volt az oka, hogy a vállalata, az IKEA még ennek kapcsán is fejlődhessen. Ahogyan Stenebo is írja, ki akarna belekötni egy diszlexiás, nem tökéletes angoltudású öregúrba? A svéd újságírók semmiképp, noha Kamprad feltehetőleg nem volt diszlexiás, csak ravasz, mint a róka.

A Mr IKEA című könyvből kiderül, hogy Ingvar Kamprad tényleg egy zseni volt az üzleti életben, azonban mint főnök, borzalmas lehetett. Ugyanis a beosztottjainak meg kellett tanulniuk a hangulatát olvasni, és aszerint kommunikálni vele, különben nem várt rájuk hosszú távú karrier a cégnél. Ami számomra megdöbbentő volt, hogy az IKEA a legrosszabbul fizető nyugati cég, tisztán csak azért, mert Kamprad egyik elve az volt, hogy senki se pazaroljon, és elégedjen meg kevesebbel is.

Mennyit számít a külcsíny

Az IKEA az etikus cégek listáján labdába sem rúghatna, ugyanis Stenebo szerint azért van rengeteg, a céghez kötődő másik cég, hogy adóügyileg lehetetlen legyen felfejteni a kapcsolatokat. Az alacsony árak miatt is tettek olyan lépéseket, melyek a ’80-as, ’90-es években is épp csak elmentek, azonban manapság egyáltalán nem lenne helyénvaló.

Úgy gondolom, hogy minden vállalat mögött van szennyes, vagy más frázissal élve csontvázak a szekrényben. Noha a könyv 2010 környékén íródott, azt azért hallottam, hogy manapság is igencsak alulfizetik a dolgozóikat, ami szomorúsággal tölt el. Lehet akármilyen szép marketingszöveget írni és mondani, az ember mégiscsak a pénz miatt jár el dolgozni, és nem az inspiráló környezet miatt. Noha az IKEA az utóbbi miatt tudja mégis megtartani a munkavállalóit, habár sajnos inspirációval nem lehet a boltban fizetni.

Gondolom az elmúlt ~10 évben változott valamennyit a struktúra, azonban Johan Stenebo elég baljós képet fest az IKEA-ról ebben a könyvben. Nem utolsó sorban pedig a vezető nők aránya nemcsak csekély, hanem elhanyagolható a könyv szerint. Erre is kíváncsi lennék, hogy manapság ez a rész hogy néz ki.

Összegzés

A Mr IKEA a kedvenc svéd bútoráruházunk titkait és szennyesét teregeti ki, kezdve rögtön a vállalat alapítójával, Ingvar Kampraddal. Johan Stenebo kettős képet fest Kampradról, egyrészt egy zseni üzletember, akinek tökéletes meglátásai vitték sikerre az IKEA-t. Másrészt pedig egy végletekig hangulatember, aki ha bal lábbal kel fel, akkor az állásod is elvesztheted. A rengeteg negatívum okát is leírja, ez pedig nem más, mint az IKEA felsővezetésében ülő smålandi férfiak gyanakvása, bizalmatlansága minden külföldi és idegen iránt.

A kötet sokkal inkább a cégstruktúrára koncentrál, mintsem a kis színes érdekességekre. Utóbbiból a termékek elnevezései szerepelnek a szövegben. A másik fókusz pedig maga Ingvar Kamprad személyén van az elbeszélőnél.

Érdekes olvasmány volt, helyenként megdöbbentett, helyenként kissé untatott a szakzsargon, és sokszor elszomorított. Mert nagyon szeretem az IKEA-t, és tisztában vagyok vele, hogy nincs tökéletes cég, de a Mr IKEA egy olyan képet fest a vállalatról, ahol pusztán etikai okok miatt nem szívesen vásárolnék a jövőben. És csak remélem, hogy a könyv írása óta jobb a helyzet, mert szeretnék még az IKEA-ban vásárolni. Vagy hogy azért a könyv picit ferdít is, és sötétebben mutatja be a helyzetet, mint amilyen. Még tagadásban vagyok, nem tudom elhinni, hogy ennyire rossz lenne a helyzet.

Kiknek ajánlom?

Mindenkinek, aki járt már bármelyik IKEA áruházban, és alapvetően rászánná az idejét, hogy többet is megtudjon a svéd óriásról. Vásárlóként is érdekes olvasmány volt, ám akit érdekel az üzleti világ, annak valószínűleg sokkal többet fog adni, mert eléggé előtérbe kerül ez a része is az IKEA-nak.

Még több könyves kontentért csekkold a többi közösségi média felületem is!


Johan Stenebo húsz éven át volt az IKEA egyik vezető igazgatója.

Most kíméletlen őszinteséggel írja le, milyen módszerekkel vezette Kamprad a svéd vidéki áruházból felépített vállalatot, hogyan fanatizálta rosszul fizetett munkatársait, hogyan tett szert rendkívüli nyereségekre. Kitér Kamprad náci kapcsolataira, bemutatja összetett, Stasi-mintára épülő, kémekkel operáló üzleti kultúráját, leleplezi, hogyan használta fel a médiát, valamint a Greenpeace-hez és WWF-hez hasonló szervezeteket az IKEA környezetvédelmi botrányáinak eltussolására.

Cégvezető még sosem tárta ilyen kendőzetlenül a nyilvánosság elé vállalatának rendkívüli sikereit és kudarcait – és valószínűleg soha nem is fogja.

Exit mobile version